sobota 14. júla 2012

Vanilkový telový univerzálny krém s provitamínom B5

Tento krém som robila už trikrát a úplne ho zbožňujem! Som naň hrdá okrem iného aj preto, lebo je to môj vlastný recept :) Pôvodne som chcela vyrobiť telový krém pre moju zlatú svokru so suchou pleťou, a uspela som. Naštastie som nechala niečo aj pre seba, to som ešte nevedela, ako ním budeme všetci nadšení.

Vonia krásne vanilkovo, ale nie moc, len tak jemne, aby to neprekážalo. To vďaka vanilkovému olejovému macerátu - do 100 ml oleja (v tomto prípad makadamového, ale už som použila aj olej zo sladkých mandlí) vložte 1 struk vanilky a nechajte macerovať počas 1 týždňa.

Má skvelú konzistenciu a je nemastný. Aj vďaka výberu menej mastných olejov, ako je jojobový a makadamový. Napriek tomu ale je dostatočne výživný - obsahuje avokádový olej a regeneračný - obsahuje provitamín B5 (panthenol).

Dá sa použiť na tvár, na ruky i na telo, a čo som zistila - vôbec ho netreba veľa. V angličtine je na to pekný výraz: "A little goes a long way" :)

Svojim zložením olejov sa hodí na všetky typy pleti. Je to skrátka krém, ktorý Vám rozhodne nebude stáť v poličke. Môj drahý ho občas používa aj ako krém po holení...

Tentokrát som ho vyskúšala s emulgátorom Olivem 1000 (predtým som používala iný), a ukážem Vám, ako zachrániť krém, ktorý sa Vám ri miešaní zrazu oddelí, lebo na chvíľku nedávate pozor... (rutina je najhoršie nebezpečenstvo, lebo ukolíše pozornosť!)

Za svoju špeciálnu nemastnú a predsa vyživujúcu konzistenciu vďačí tento krém cetylalkoholu, mojej obľúbenej kozmetickej zložke. Slúži nielen ako zahusťovač, ale štruktúre krémov dodáva príjemný kĺzajúci pocit, ako dodávajú vlasom kondicionéry. Niet divu, používa sa tiež v nich.



Recept na 1 krém, cca 210g

Olejová fáza
20g jojobového oleja (alebo iného podľa voľby)
20g macerátu vanilky v makadamovom oleji (alebo v inom oleji)
10g avokádového oleja (alebo iného podľa voľby)

Vodná fáza
128g destilovanej vody (alebo hydrolátu podľa voľby)

Vo fáze chladnutia emulzie pridať
    2g Optiphenu (konzervant)
    4g Pantenolu (provitamín B5) - nie je nutné
    0,4g  (niekoľko kvapiek) vanilkového extraktu - nie je nutné
   
Postup

1)  Rozpustiť olivem a cetyl alkohol v olejoch - pozor, neprehriať, maximum 80°C - vo vodnom kúpeli, alebo na čísle 1-2 malej elektrickej/keramickej platničky (treba vyskúšať)

Oleje, Olivem 1000 a cetyl alkohol (tie biele guličky)


2) Zohriať destilovanú vodu na 70°C vo vodnom kúpeli (odporúčam prikryť pokrievkou, aby sa neodparovala voda)
3) Keď sú obe fázy zohriate na 70°C, odstaviť a pomaly vlievať olejovú do vodnej, za stáleho miešania.


4) Misku vložiť do studenej vody pre urýchlenie chladnutia - stále miešať. Krém bude hustnúť.

5) Keď sa teplota dostane pod 50°C (odhadnete aj rukou, nemalo by veľmi páliť), vmiešajte optiphen, panthenol a vanilkový extrakt.
6) Miešajte až do vychladnutia na izbovú teplotu - bez prestávky!
7) Dávkujte do nádob a skladujte v chladničke.

!!! No a čo sa stalo mne? Ukolísaná rutinou - tento krém som predsa už robila dvakrát - som po vmiešaní Optiphenu, pantenolu a vanilkového extraktu prestala nachvíľku miešať - niekam som si odbehla, a do minúty som sa vrátila, že budem pokračovať. A ups - krém sa mi zrazu pod rukami začal oddeľovať. Vyzerá to asi ako keď sa vám zrazí plnka na koláč. Miešala som odušu, dokonca mixér som si na to vzala - a nič som tomu nepomohla. Vedela som, že musím celé emulgačné cvičenie spraviť znovu... a tu je príklad pre Vás, čo robiť keď sa Vám toto stane a viete, že máte dobré pomery zložiek:

1) Vložte zrazený krém s oddeľujúcimi sa fázami do vodného kúpeľa
Môj zrazený krém, naspäť vo vodnom kúpeli
2) Zahrejte krém znovu, na cca 55°C (nie viac, lebo sa môžu rozložiť aktívne zložky, ktoré sú teplotne nestabilné), a miešajte - krém by sa mal znovu spojiť.
Krém sa znovu spojil

3) Keď sa krém spojí, okamžite odstavte, a bez prestania miešajte, až do vychladnutia - ja som teda krém okamžite premiestnila do míxéru a mixovala s prestávkami až do vychladnutia - nádobu mixéru som postavila do studenej vody (mám tyčový mixér s nástavcom) - už som nechcela nič riskovať. Je pravda, že po takomto znovuzahriatí je potrebné poriadne miešať, takže asi najlepšie mixérom. Krém je vďaka tomuto cvičeniu s mixérom krásne nadýchaný, skoro ako pevná šľahačka :)


11 komentárov:

  1. Ahoj Evik ,
    keď tú vanilku dám macerovať jedoducho do slnečnicového oleja nebude to stačiť a prípadne iné oleje dať pomimo ? Nebude výraznejšia aróma tej vanilky ke%dže ten makadamový olej asi má svoju arómu tiež.. Ďakujeem ..
    Chcel by som sa ťa opýtať či nevieš nejaký jednoduchý či základný recept na tekuté mydlo, niektorí ľudia to obľubujú viac ako klasické z praktických dôvodov. Prípadne aj niečo na sprchový gél, proste také tie "gélové" substancie. Ďakujeem..
    Už mi prišla konečne váha :)
    Mates

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ahoj Mates - bude to stačiť, ako píšem v recepte, môžeš použíť aj iný olej, podľa voľby.

    Čo sa týka tekutého mydla, pozri môj post tu:

    http://evikevik.blogspot.ch/2012/01/100-kokosove-tekute-mydlo-nielen-na.html

    a tiež tu

    http://evikevik.blogspot.ch/2011/07/vyroba-tekuteho-mydla-samponu.html

    Gél z toho spravíš tak, že mydlovú pastu rozpustíš vo vode (viď linky čo je mydlová pasta) a necháš pomaličky odpariť. Testovať hustotu gélu budeš pomocou studeného pohára, na ktorého obrátené dno vždy dáš odobratú vzorku rozpusteného mydla. Tým, že je pohár studený, mydlo rýchlo vychladne do finálnej konzistencie. S odparovaním vody treba prestať akonáhle Ti konzistencia vychladnutej vzorky vyhovuje.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Zabudol som spomenúť, viem, že si robila to kokosové tekuté mydlo, ale tam je kilo kokosového oleja a nič iné . Asi je to špecifické mydlo a ako s aj písala dosť koncentrované...Mates

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Aha jasné ďakujem , ten druhý príspevok som si neuvedomil i keď som ho už čítal . Aby som to tu nezahlcoval , môžeš ten môj predchádzajúci príspevok aj s týmto vymazať..
    Ďakujeem
    Mates

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Koncentrované áno, pretože tam nie je voda. Tekuté z neho spravíš pridaním vody. To je klasický postup. Ak necheš kokosové, daj iný olej, postup je rovnaký, len treba prepočítať KOH. Do tekutých mydiel je dobrý ricínový olej, ktorý robí peknú penu. Takže by som šla do 30% kokos, 60% olivový a 10% ricínový napríklad.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Inak, gél sa z mydla môžeš pokúsiť vyrobiť aj pomocou xantánovej alebo guarovej gumy! Tekuté mydlo zahustíš pomocou jednej nich. Funguje to dobre, akurát si dávaj pozor na poriadne rozmiešanie aby sa Ti nevytvorili hrudky.

    Agar agar nefunguje - v alkalickom prostredí mydla sa jednoducho nerozpustí. Padne na dno , vytvorí gél naspodku a zhnedne... vyskúšala som viackrát.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. A tiež gél zahustený xantánovou či guarovou gumou nebude priesvitný

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Evik, dakujem za recept... dnes som stvorila prvy kremik... uz naozajstný, nie balzam. A presne podľa scenára sa mi to pekne zmiešalo a potom čosi-kdesi a už sa oddelili fázy. Tak ďakujem aj za riešenie problémov... teraz mák krásny "smotanový" krém z mixéra. Robila som bez cetylalkoholu a zleýenie 20 g jojobový a 20 g arganový olej 60 g vody. :) Ivona

    OdpovedaťOdstrániť
  9. super krem :) podaril sa na prvý krát.
    mixoval som jak o dušu. tiež je jak šľahačka :D
    oleje som dal mandľový, macerát vanilky v oleji z hroznových jadier, bambucké máslo. minerálka vincentka, konzervant kys sorbová a vit E.
    ja som z neho nadšený, dufam že bude aj moja polovička, robím to pre ňu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Dear Evik, vcera mi konecne prisli mikrovahy, tak som skusila zacat s tymto a je vyborny! Lahko sa vstrebava, je relativne lahky, takze sa da pouzivat aj ako denny krem. Tesim sa a idem skusat dalej:) Dakujem za nadsenie, ktore srsi z kazdeho tvojho clanku a prenieslo sa aj na mna:)

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Ahoj Evik, prosím ťa ktorým účinným konzervantom nahradiť Optiphenu do tohoto krému ?

    OdpovedaťOdstrániť